Dornier Do 217 J/N

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Dornier Do 217 J/N

Příspěvek od YAMATO »

Noční stíhací Dorniery 217 J/N nejsou v porovnání s ostatními německými nočními stíhači příliš známé. Poměrně právem, nevynikaly ani velkými počty postavených strojů jako noční stíhací verse Ju 88 a BF 110, ani technickou kvalitou jako He 219. Přesto však svůj význam měly. Vzhledem ke stupňování britských nočních náletů od roku 1941 se začalo nedostávat nočních stíhačů. Původně se počítalo pouze s Bf 110, ale těch nebylo dost. Osvědčili se úpravy středních bombardérů na noční stíhače. Vznikly Ju 88 C, Do 17 Z-6/10 Kauz a DO 215 B-5. Obvzláště Ju 88 se v této roli velmi osvědčil, výroba nočních versí narůstala a byly vyvíjeny další varianty. Avšak potřeby byly stále větší, proto došlo i na úpravu těžšího Do 217.

V březnu 1941 začaly práce na adaptaci bombardovacího Do 217 E-2 na noční stíhací versi, označenou J. Do budoucnosti se pak počítalo také s versí N odvozenou od vyvíjené bombardovací verse M s motory DB 603. První Do 217 J-1 vzlétl koncem roku 1941. V přídi měl umístěnu silnou výzbroj, tvořena byla čtyřmi kanony MG-FF ráže 20 mm a čtyřmi kulomety MG 17 ráže 7,92 mm. Zůstala zachována hřbetní věž s kulometem MG 131 ráže 13 mm, stejná zbraň byla ve střelišti pod trupem. V přední části pumovnice byla umístěna nádrž pro 1160 l paliva, v její zadní části byly závěsy pro osm pum SC 50, které měly být použity při průnikových akcích nad nepřátelská letiště. Motory byly typu BMW 801 ML o 1162 kW. J-1 se dostaly do výzbroje počátkem roku 1942. Piloti nebyli příliš nadšeni, především z důvodu absence radiolokátoru, stroje byly použitelné jen pro akce "Helle Nachtjagd" ve spolupráci se světlomety, kde však zase vadila poměrně malá obratnost.

Proto byla v létě 1942 zavedena varianta J-2 s radiolokátorem FuG 202 Lichtenstein BC s typickými anténami "Matratzen" a bez možnosti nesení pum. Tyto stroje se však do akce dostali teprve na jaře 1943. Postupně byly modernizovány montáží novějších radiolokátorů FuG 212, přístrojů FuG 25 (pro spolupráci se systémem PVO Himmelbett), rádiovýškoměrů FuG 101 a rádiových přístrojů FuG 16 s frekvencí pracující mimo rozsah britského rušení. Také výzbroj byla upravována, kanony MG-FF byly nahrazovány účinnějšími MG-151/20 ráže 20 mm a střeliště, jejich význam byl pro noční stíhač pramalý, odstraněna a aerodynamicky zakapotována. Celkem vzniklo 157 stojů Do 217 J-1/2.

Obdobou J-2 byla verse N-1, lišící se motory DB 603 A o výkonu 1360 kW. Její vybavení bylo identické s J-2, také následné úpravy. Vyráběna byla od léta 1942. Na jaře 1943 pak přišla varianta N-2. Ta již měla kanony MG 151/20 přímo z výroby, stejně tak zakapotovaná střeliště. Vybavena byla radiolokátorem FuG 220 Lichtenstein SN-2 v kombinaci se staršími FuG 202/ 212. Ke konci války byly používány také FuG 227 Flensburg pro navádění na britský varovný radiolokátor v zádi bombardérů a FuG 350 Naxos pro navádění na britský bombardovací radiolokátor H2S. Také u Do 217 se oběvila úspěšná "Schr'age Musik", a to v podobě stavebnicové soupravy R 22, kterou bylo možno v týlových dílnách vestavět do pumovnic strojů N-2. Jednalo se o čtyři MG 151/20, střílející pod úhlem 70° šikmo kupředu vzhůru. Postaveno bylo celkem 207 strojů Do 217 N_1/2.

TECHNICKÉ ÚDAJE (Do 217 J-2/ N-2)

ROZMĚRY
Rozpětí: 19,15 m/ 19,15 m
Délka: 17,68 m/ 17,45 m
Výška: 5 m/ 5 m

Nosná plocha: 56,6 m2/ 56,6 m2

HMOTNOST
Prázdná: 9400 kg/ 10300 kg (N-2/R 22 10900 kg)
Vzletová: 13200 kg/ 13300 kg (N-2/R 22 13750 kg)

VÝKONY
Max. rychlost: 485 km/h/ 510 km/h (N-2/R 22 500 km/h)
Dostup: 7300 m/ 8900 m
Dolet: 2050 km/ 1740 km

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

A nějaké úspěchy popř. úspěšnost těchto strojů?
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Sice poněkud opožděná odpověď, ale snad lepší někdy než nikdy:-) Tak například na jaře 1945 se Dorniery Do 217 použili proti postupujícím Sovětům. Dne 12.dubna 1945 se sváděl intenzivní boj o Odru, přes kterou sovětští ženisté postavili několik mostů. Dne 12.dubna vzlétlo dvanáct Dornierů 217 z útvaru Kampfegeschwader 200 a jejich posádky svrhly na cíle doposud pouze na západní frontě používané řízené raketové střely Hs 293A.

Stavba Do 217 byla ukončená v červnu roku 1944 po dostavění 1.541 letadel v bombardoací a dalších 364 v noční verzi.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“