Focke-Wulf Fw 190 D

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Hans S. »

Dora Neun píše:Jumo 213E byl vybaven mezichladičem, ale na Doru už se nedostal, bylo by to zajímavé srovnání oproti MW.
Lovím hodně hluboko z paměti i z úvodního článku, ale dostal se do strojů D-12 a D-13. Jestli si matně vzpomínám, tak mám někde graf výkonů takto vybaveného Focke-Wulfu. Byly to vůbec nejrychlejší Dory.
Dora Neun píše:Ovšem zkoušky prováděné Spojenci po válce také nebudou úplně zcela relevantní pro stav dobře připraveného stroje v době války (i když i tehdy takových bylo určitě málo). Takže tady to už na věky asi zůstane otázkou víry
U německých letadel při měření výkonů vycházím výhradně z německých měření (znám podmínky a vše je to vzájemně kompatibilní). Z hlediska letových charakteristik se ale nebojím podívat na názor kteréhokoliv letce, který s tím ptákem přišel do styku. hodnoty z onoho inkriminovaného "prostředního" sloupce mi ale právě nic "známého" a "německého" nepřipomínají. Proto by to těm číslům chtělo přijít na kloub.
Uživatelský avatar
Dora Neun
desátník
desátník
Příspěvky: 53
Registrován: 4/1/2017, 12:58

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Dora Neun »

D-12/13 používaly motor Jumo 213F, který byl s E prakticky shodný, ale nebyl vybaven mezichladičem.

Jinak Tebou uvedený výběr dat je asi jediný možný při zachování objektivity. Po původu prostředního sloupce popátrám, snad něco najdu.
...Diese Überlegungen bestimmten den Entwurf der Fw 190, die kein "Rennpferd", sondern ein "Dienstpferd", wie die Kavallerie ihre Pferde nannte, werden sollte.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Hans S. »

Mám graf Fw 190 D-12 s 213 EB, který by snad (?) mezichladič mít měl. Jestli si vzpomenu a najdu ho, tak bych ho sem uploadoval.
Uživatelský avatar
Dora Neun
desátník
desátník
Příspěvky: 53
Registrován: 4/1/2017, 12:58

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Dora Neun »

Jo, to by bylo zajímavé!
Edit: Něco mám, ale asi ještě úplně nerozumím nahrávání obrázci...
Btw, EB by mělo být skutečně podle specifikace E, tedy s mezichladičem a s "vysokotlakým" MW 50. Možná že tady je zakopáno jádro pudla v rozdílných výkonem s MW50, literatura mluví o MW bez přívlastku a "vysokotlakém", které mělo výkony zlepšit. A na grafu vypadají výkony D-12 s EB skutečně impozantně! Škoda že se mi zatím nepodařila najít fotka mašiny.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Dora Neun dne 5/1/2017, 15:15, celkem upraveno 3 x.
...Diese Überlegungen bestimmten den Entwurf der Fw 190, die kein "Rennpferd", sondern ein "Dienstpferd", wie die Kavallerie ihre Pferde nannte, werden sollte.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Tempik »

To EB podle mého nebude vysokotlaké a to z toho důvodu, že u země podává nejhorší výkony ze všech Dor. Pokud by šlo o vyšší plnící tlak, projevilo by se to právě dole. Tohle spíš vypadá na jiný kompresor pro mnohem větší výšky. Proto je dole pomalejší a nahoře rychlejší. U země je téměř vždy možné dosáhnout maximálního plnícího tlaku motoru, ale je problém ho dostat i nahoru. Paradoxně se tak běžně stává, že stejný motor s kompresorem pro menší výšky má klidně o 10% vyšší výkon, u země i vyšší rychlost, ale maximální rychlost letounu má nižší, než motor optimalizovaný pro vyšší výšky. Jde podle mého (znovu opakuji, že podle mého) stroj bez MW50, protože pak by u země mohl dosáhnout mnohem vyššího výkonu, ale ten výkon ve výškách spíše ukazuje na jiný kompresor.
Uživatelský avatar
Dora Neun
desátník
desátník
Příspěvky: 53
Registrován: 4/1/2017, 12:58

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Dora Neun »

Tempik píše:To EB podle mého nebude vysokotlaké a to z toho důvodu, že u země podává nejhorší výkony ze všech Dor. Pokud by šlo o vyšší plnící tlak, projevilo by se to právě dole. Tohle spíš vypadá na jiný kompresor pro mnohem větší výšky. Proto je dole pomalejší a nahoře rychlejší. U země je téměř vždy možné dosáhnout maximálního plnícího tlaku motoru, ale je problém ho dostat i nahoru. Paradoxně se tak běžně stává, že stejný motor s kompresorem pro menší výšky má klidně o 10% vyšší výkon, u země i vyšší rychlost, ale maximální rychlost letounu má nižší, než motor optimalizovaný pro vyšší výšky. Jde podle mého (znovu opakuji, že podle mého) stroj bez MW50, protože pak by u země mohl dosáhnout mnohem vyššího výkonu, ale ten výkon ve výškách spíše ukazuje na jiný kompresor.
Obávám se, že nemáš tak úplně pravdu. Na S/L má maximálku +- stejnou jako všechny ostatní Dory, takže v tom rozpor nevidím. Krom toho je pravděpodobné, že i první stupeň kompresoru je navržen pro o něco vyšší optimální výšku než u některých jiných motorů, proto možná nepracuje tak efektivně hned u země. Kompresor je relativně složitý lopatkový stroj, který nemá moc rád režimy, pro které nebyl navržen, takže je možné, že při hladině moře na požadovaný tlak sice naplní, ale zároveň odebírá motoru více energie než kompresor (zpravidla s menším průměrem) optimalizovaný pro velmi malé výšky. A výkon, o který si kompresor umí říct je opravdu značný.
...Diese Überlegungen bestimmten den Entwurf der Fw 190, die kein "Rennpferd", sondern ein "Dienstpferd", wie die Kavallerie ihre Pferde nannte, werden sollte.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Tempik »

Hele zaměnil jsem si v tom grafu Ta 152H EB a Doru EB. Pak už mi to dává trochu větší smysl.
Ta 152H s EB má u země stejné výkony, jako klasická Ta 152H1, která měla MW 50. Tedy bych teď už vsadil na to, že i ta EB má MW 50 i GM 1. Ale na jiném kompresoru musím trvat. Jde to krásně vidět na rozdílu při přechodu z prvního na druhý stupeň a méně i z druhého na třetí, kde EB navíc dokáže déle tlak udržet.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Zemakt »

Když už Tempík kvízuje, tak já taky:

Je někdo schopný identifikovat tu Doru?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Saburo
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 213
Registrován: 12/8/2012, 19:31

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Saburo »

Já tam vidím dvě.
W.Nr. 211934 "Černá < (dot) + - ", Stab II./JG 6
W.Nr. 500570 "Modrá 12 + - ", 8./JG 6
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Tempik »

Taky si to přečetl v komentářích pod videem :-D
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Focke-Wulf Fw 190 D

Příspěvek od Zemakt »

:D
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“