Heinkel He 162 Spatz

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Heinkel He 162 Spatz

Příspěvek od YAMATO »

Obrázek

Bída Luftwaffe aneb He 162 Spatz

Rok 1944. S Německem to jde z kopce. Na všech frontách se ustupuje, ztráty narůstají, ve Francii se blíží invaze, nebe nad Říší je ovládáno všedrtícími svazy Spojeneckých bombardérů, doprovázených stíhači. Hlavní vedoucí NSFK (Nazionalsozialistische Fliegerkorps, byly to vlastně aerokluby), generaloberst Alfred Keller, má však šílenou ideu, jak toto zvrátit. Tisíce 16-18 letých mladíků má být urychleně vycvičeno pro levné, lehce ovladatelné a přitom vysoce výkonné stíhací stroje - Volksjägery. Ty pak vyčistí nebe nad Německem a umožní nerušenou výrobu zbraní pro jiné mladíky, kteří v rámci Volkssturmu dovedou Říši ke konečnému vítězství!

Pro tuto absurdní myšlenku byl získán Albert Speer (ministr zbrojního průmyslu) a Otto Saur (funkcionář NSDAP ve štábu stíhacího letectva). RLM (Reichsluftfahrtministeriu čili říšské ministerstvo letectví) vydalo 8.9.1944 předběžné požadavky na letoun: měl být co nejjednodušší, z nedeficitních materiálů (dřevo), vzletová hmotnost neměla převýšit 2000 kg, pohon měl obstarávat proudový motor BMW 003. Rychlost měla být nejméně 750 km/h, doba letu alespoň 30 minut. Výzbroj měl tvořit jeden či dva kanony MK 108. A co je nejdůležitější: sériová výroba měla být připravena na začátek ledna 1945!

Návrhy měly být hotovy do 20.9. Řada firem obdržela 10.9. specifikace, byly to Arado, Blohm und Voss, Focke-Wulf, Fieseler, Heinkel, Junkers, Messerschmitt a Siebel. Některé odstoupili, takže zůstaly Ar, BV, FW, He a Ju.

PODIVNÝ VÝBĚR

Již 15.9. byla uspořádána konference specialistů RLM k vyhodnocení návrhů. Projekt Ar 580 byl zavržen pro přílišnou složitost. Z téhož důvodu propadl Focke-Wulfův "Volksflugzeug". Junkersovy EF 123 a EF 124 byly zase až příliš primitivní s nevhodně pod trupem umístěným motorem. Do dalšího výběru tedy postoupil BV a He.

Projekt BV P 211 existoval ve dvou provedeních. Starší s přímým křídlem v hornoplošném uspořádání byl o několik dní později přepracovan na šípovitý dolnoplošník. Podle výpočtů měl v tomto provedení dosahovat rychlosti 865 km/h v 8000 m a 765 km/h u země. To byly velmi atraktivní údaje a BV byl horkým favoritem. Heinkelův protikandidát, označený P 1073 navazoval na stejně označený projekt dvoumotorového stíhače, navržený v létě 1944. Jednalo se o jeho zmenšení, zjednomotorování a zjednodušení.

Oba projekty měly své zastánce a odpůrce. U BV bylo argumentováno předpokládanými vyššími výkony, přičemž bylo kritizováno umístění motoru u Heinkela na trupu za kabinou, které radikálně omezovalo výhled dozadu. Zastánci Heinkela tvrdili, že u natolik rychlého stroje nebude třeba koukat dozadu, že jejich stroj je technologicky vhodnější a firma že má velké zkušenosti s proudovou technikou (He 178, He 280). Došlo k prudkým sporům, dokonce hádkám. Nakonec bylo rozhodnutí odloženo, až jak se vyjádří nejvyšší...Hermann Göring.

23.9. došlo k tomuto rozhodnutí ve východním Prusku v Hitlerově rastenbergském stanu. Zatímco zástupci BV dodali kvalitně zpracované výkresy a výpočty, Heinkel, protřelý obchodník, se prezentoval hlavně fotografiemi makety stroje (postaveném v měřítku 1:1), který sám začal nazývat he 500. A Göring se chytil. Výpočty jej nezajímaly, maketa rozhodla. Podle vzpomínek s fotografií začal rozčileně pobíhat kolem stolu, halekaje: "Tisíce! Spousta tisíců! A nepřítele zaženeme za hranice Říše!" A bylo hotovo! 30.9. další konference v Berlíně tedy vyhlásila He 500 za vítěze, přičemž byla zároveň dána objednávka na 1000 letounů měsíčně od ledna 1945! To bylo samosebou absurdní, když si uvědomíme, že ještě nejen že nebylo započteno se stavbou prototypu, ale ani zdaleka nebyly hotovy ani výpočty, měření či výrobní dokumenty! Heinkelovi se však splnil sen o výrobě stíhačky, který byl do té doby mařen Messerschmittem a byl rozhodnut pro jeho naplnění udělat vše, co je možné.

HEKTICKÝ VÝVOJ

Konstruktéři, vedení Siegfriedem Güntherem a Karlem Schwärzlerem, jeli naplno. Měli pouze tři měsíce na to, aby se dostali od naplánování letounu k sériové výrobě! Výkresy byly hotovy do konce října, ledakterá část a výrobní přípravky již byla ve výrobě. V té době došlo k přeznačení z reklamního He 500 na He 162 Spatz.

Prototyp He 162 V1 byl v Schwechatu dokončen koncem listopadu. 6.12. byl poprvé zalétán, vcelku bez problémů. 10.12. však došlo ke katastrofě, když špatně vyrobená náběžná část na pravé polovině křídla povolila, odtrhla se a zapříčinila vibrace, utržení křidélka, to poškodilo pravou SOP a následoval pád. A jako na potvoru to bylo zrovna, když byl letoun předváděn papalášům z NSDAP, RLM a Luftwaffe!

Katastrofa sice značně pošramotila pověst stroje a nadšení z bleskurychlého vývoje značně ochladlo. Studiem katastrofy byly odhaleny mimo zmíněné špatné výroby také aerodynamické nedostatky křídla. Ty se projevily úpravami na dalších prototypech. V2 byl postaven ve vzoru V1, poté došlo k úpravám křídla a letoun byl použit ke zkouškám s kanony MK 108. Později byl jako nelétající vzorek používán k ověřování detailů a úprav technologií výroby.

Prototyp V3 a později také V4 dostaly takzvané "lippischovy uši", což byly koncové oblouky křídla skloněné dolu (+ změna profilu konce křídla). Došlo také k zesílení celého křídla a později ještě k zakřivení odtokové hrany v přechodu křídlo-trup a zvětšení křidélek. Toto provedení křídla se stalo standartem pro sériovou výrobu. U těchto a dalších prototypů došlo také k změně označení z V na M (místo Versuchmuster jen Muster), což bylo vyloženě propagandistické označení.

Následovalo deset předsériových strojů A-0, použitých pro další zkoušky jako prototypy. K nim přibyly ještě další, stažené ze sériové výroby. Stroj M5 nebyl plně vybaven, sloužil k pevnostním zkouškám. M6 byl definitivním vzorkem provedení He 162 A-1, což byla verse vyzbrojená dvěma kanony MK 108. M7 byl prototypem verse A-2, vyzbrojené dvěma kanony MK 151/20. Sloužil také ke zkouškám brzdicího padáku. M8 byl definitivním vzorkem verse A-2.

M9, 10, 16 a 17 měly být přestavěny na dvoumístné, což se však již nepodařilo dokončit. M11 A M12 (ještě bez "lippischových uší", ale se zpevněným křídlem) měly být poháněny motory Jumo 004 D a představovat prototypy verse A-8. M13 byl z důvodů pověr vynechán. M14 a 15 měly být poháněny motorem HeS 011. Ani jedno přemotorování samozřejmě nebylo uskutečněno. Další prototypy sloužili pro ověřování různých aerodynamických úprav, motorové instalace a podobně.

Jako obvykle se ovšem vyrojilo neuvěřitelné množství dalších projektů s různými motory, upravenými křídly, ocasními plochami, výzbrojí atd.atd.

SÉRIOVÁ VÝROBA

Pro sériovou výrobu byly vybrány tyto závody: Heinkel-Nord v Rostocku, Heinkel-Süd (podzemní továrna v Hinterbrühlu), Junkers v Bernburgu (respektive jeho malé pobočky v jeho okolí) a obří podzemní továrna Mittelwerkw v Nordhausenu. Jak postupovala fronta, tak docházelo k dalším přesunům výroby a jejímu rozptylování.

Samozřejmě se ukázalo, že termín zahájení sériové výroby od začátku ledna 1945 je nesmysl, přes všechno úsilí začala výroba až v březnu, konkrétně první sériový stroj byl vyroben v Bernburgu 23.3. Ostatně i to lze v podmínkách konce války považovat za obrovský úspěch! Výroba naběhla ve versích A-1 a A-2, které se lišily pouze výzbrojí. A-1 však vznikla jen v nepatrném množství, jelikož kanon MK 108 byl nedostatkový a přednostně dodávaný pro Me 262. Naprostá většina strojů byla stavěna jako A-2.

S výrobou byly problémy, především s dřevěnými díly. Dřevěné bylo křídlo, SOP, dvířka podvozku, příď trupu, klapky, křidélka a další. Tyto části měly být v rámci programu "Salamander" dodávány malými firmami: výrobci nábytku, beden a podobně. Problémy byly jak s dodávkami kvalitního materiálu, tak, a to především, s kvalitou výroby. Tyto malé firmy měly problémy s dodržováním norm (spojování pomocí dvousložkového lepidla, přesné míry, špatná kvalita používaného materiálu)...dodané díly často nebyly použitelné pro mizernou kvalitu, často na sebe ani nepasovaly!

KRÁTKÁ SLUŽBA

První jednotkou mělo být Erprobungskommando 162 na základně v Rechlinu-Roggenthinu. V dubnu bylo přesunuto do Mnichova. Tato jednotka byla složená z kvalitních pilotů a měla se stát jádrem 1./JG 80...to však bylo úplně mimo myšlenku Volksjägeru a proto byl tento plán zrušen.

Výcvik mladičkých pilotů začal v NSFK v Trebbinu na větroních SG 38, Habicht a také jednom He 162 S, což byla bezmotorová varianta, vyrobená v nejméně jednom kusu (podle některých pramenů až pěti). Vše dosti trvalo a když byly pak výsledky výcviku ověřovány lety na Ar 96, ukázalo se, že takto narychlo vycvičení piloti nejsou schopni bojového nasazení v He 162. Bylo nutno výcvik prodloužit, přidat lety na cvičných letounech včetně Bf 109 G-12 a do budoucnosti na dvoumístných He 162...jenže tím celý nápad na velmi rychlé získání ohromného množství pilotů jaksi selhal! Přinejmenším zpočátku bylo pro nasazení He 162 použít zkušené piloty.

K přezbrojení na He 162 byla vybrána JG 1. K výcviku I./JG 1došlo, avšak poté se čekalo na letouny, ty začali přicházet až začátkem dubna! V Německu již téměř nic nefungovalo a tak podle toho vypadaly i tyto dodávky. Přesto však jednotka od 16.4. vykonávala lety a 20.4. byla prohlášena za bojeschopnou.

Úspěchy byly prakticky nulové. Stav jednotky nebyl nikdy naplněn, letounů přicházelo málo, mimoto nemalá část byla v natolik špatné kvalitě, že byly neletuschopné! Nejznámější akcí byl údajný sestřel britské stíhačky Rudolfem Schmittem z 1./JG 1, který si však zároveň nárokuje i Flak, takže není jistý. Tento pilot byl zároveň jedním z prvních pilotů na světě, kteří využili služeb vystřelovací sedačky (u bojové jednotky úplně první), stalo se to 20.4. po selhání (pravděpodobně) motoru.

5.5 byl dán rozkaz k zastavení všech akcí a zničení letounů, ten však byl z nepochopitelných důvodů téhož dne zrušen...a proto byly druhý den po obsazení letiště Brity nalezeny v pořádku.

Oficiálně bylo Luftwaffe dodáno 116 strojů. Ve skutečnosti bylo plně dokončeno cca 120-140 strojů. Dalších cca 100 bylo blízko dokončení, čekaly na montáž posledních detailů. Dalších asi 800 draků bylo ve stádiu pokročilé kompletace. Ale to je také vše, co bylo z původně plánovaných mnohatisícových sérií. Už 7.4. totiž Hitler nařídil zastavit jeho výrobu (ta pak vlastně jen dojížděla!) a vše vrhnout na výrobu Me 262 a Ar 234.

Celá historie tohoto letounu ukazuje, jakých absurdních nápadů se německé vedení chytalo v marné snaze změnit výsledek války, jak nesmyslně a nekompetentně bylo v Luftwaffe rozhodováno a jak bláznivě se až do konce války plýtvalo prostředky na nesmysly...


TECHNICKÉ ÚDAJE

ROZMĚRY
Rozpětí: 7,24 m
Délka: 9,27 m
Výška: 2,6 m
Nosná plocha11,6 m2:

HMOTNOST
Prázdná: 1663 kg
Vzletová: 2466 kg

VÝKONY
Max. rychlost: 838 km/h (v 6000 m) (pokud byl ovšem dobrý stav motoru)
Dostup: 12000 m
Dolet: 620 km

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

He 162...

Obrázek
Spartánský interiér.

Obrázek
Výhled dozadu byl velmi omezený....

Obrázek
Vystřelovací sedačka.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Výroba...nasazení

Obrázek

Obrázek
Podzemní továrna Eger.

Obrázek
Renthenový pohled.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Super článek, Džamo!Katapultovacu sedačku malo aj Arado ne?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Jedna z projektovaných verzií...tuším He162C...s negatívnymi šípovými krídlami a motýľovými chvostovými ovládacimi plochami.

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Vystřelovací sedačku měl co vím Do 335, He 219 a snad Ho 229, u Ar 234 a me 262 kupodivu nebyla (leda snad nějaké prototypy, ale nevím o tom), ačkoliv by se určitě hodila.

A vůbec první VS měly švédské J-21!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Zase plný počet bodů!
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

-oslovene firmy mely predlozit predbezny projekt za necely tyden od osloveni! tomu rikam sibenicni termin, kvuli nemu take hodne firem odstoupilo od souteze...kdo obdivuje p51 za rychly vyvoj, mel by se priucit 8)

-prvni prototypy trpely pri vyssich rychlostech extrelmni nestabilitou, zvedal se cumak, proto konstrukteri museli zmenit palivovou nadrz a vice zatizit predni cast letadla.

-k tomu sestrelu, ja slysel, ze udajne jeste pred Schmittem byl jeden sestrel P47 a snad i jednoho Mustangu (p47 je uvadenej v materialech hodne casto, mustang jenom obcas), typhoon byl opravdu sestrelenej He162, jeho pilot vyskocil a potvrdil to

Pruser letadla byl v dobe, kdy vznikalo (a samozrejme pro koho vznikalo), melo nezvykle umistenej motor, takze se pilotaz lisila i od me262, nektery manevry si proste piloti dovolit nemohli. Problem byl ale asi hlavne material- drevo proste nevydrzelo vysoky rychlosti a dochazelo k silnym vibracim hlavne ocasnich ploch, takze letet rychlosti 800 km/h se rovnalo ceste do pekel, tudis zase o tolik neprekonavaly v rychlosti pistaky...

Ja osobne bych tohle letadlo nepovazoval za uplne spatny, ale za extremne uspechany, pokud by technici meli vice casu, dokazali by z nej kvalitni letadlo dostat. Samozrejme ale ne pro kluky z HJ, tam by byl casto i Storch neresitelnej problem...
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

1) Mustang byl vysloveně povedený.

2) On neměl ani v sériové versi extra lehkou pilotáž...a tím naprosto ztrácela ony i tak stupidní myšlenka Volksjägerů na uskutečnitelnosti.

3) Naopak, He 162 byl sestřelen Thunderboltem poté, co startoval, aby je napadl...Ten Typhoon snad ano.

4) Motor byl umístěný naprosto špatně (ostatně nikdo jiný ho takhle ani nepoužil mimo ještě Hs 132), dřevo byl nevhodný materiál, pasivní ochrana byla na úrovni starých japonských stíhaček ( :wink: )...v podstatě byl i mnou nijak vyvyšovaný Bf 109 v posledních versích (G-10, K-4) v mnoha ohledech lepší, často dokonce i rychlejší!

5) A hlavně zavádět v době krize další a další typy, to byl ten nesmysl. Jen to odčerpávalo vývojové a výrobní kapacity a materiál z výroby již zavedených...a pokud by na jeho vývoj byl čas, tak by vzniklo něco úplně jiného.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

jiste, myslenka lidovy stihacky byla zcestna, ja to myslel tak, ze byl-li by he162 pouzitej jako normalni letadlo, nebylo by to mozna uplne tak hrozny, samozrejme ale po delsim vyvoji, zkouseni a odstranovani chyb

zadna 109tka nebyla rychlejsi, nez 162, zadna...

btw: p51 se taky vyvijel o nejakej rok dyl :wink: a i on mel ze zacatku velky problemy, to proste bylo dany dobou, nemeli pocitace, nemohli si to vsechno nasimulovat, museli zkouset a zkouset, kazdy letadlo na kazdy strane se muselo vselijak upravovat a dodelavat, kazdy, proc by 162 mel bejt vyjimka? (opet se bavim o letadle jako takovym, ne o tom, kdo v nem mel litat)
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Průměrná maximálně dosažitelná rychlost He 162 u jednotky prý byla 725 km/h...Bf 109 K-4 měla až 710 km/h...čili myslím, že pár Spatzů i předhonila. Samozřejmě za to mohly motory.

Jistě, ale He 162 byl od začátku takový bastard, že pochybuji, že by z něj šlo udělat něco dost dobrého...leda totální rekonstrukcí čili vlastně by vznikl nový stroj. Ostatně dřevěný prouďák...kam by to asi dotáhl?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

toť otázka :mrgreen:
válka je vůl
ok1xng
Příspěvky: 4
Registrován: 15/12/2005, 22:35

Příspěvek od ok1xng »

Podle knihy "Křídla Luftwaffe" , napsané zkušebním pilotem RAF, měl He 162 vystřelovací sedačku, poměrně dobré výkony, lepší než Meteor, ale nedosahoval samozřejmě kvalit Me 262. Navíc to byl stroj poměrně náročný na pilotáž, i po malé chybě se dal rozlámat ve vzduchu. V případě zájmu naskenuju a pošlu.
Fantan

Příspěvek od Fantan »

Myslím, že na tu příšernou uspěchanost a nouzi nejen o kvalitní materiál (jakýkoli), ale i o zpracovatelské kapacity, prostory atd., je s podivem, že se Spatz vůbec stačil vznést do luftu. Ohledně toho Mustanga: je třeba si uvědomit, že až poslední verze byli oněmi "králi vzduchu". Dřevo v kvalitním provedení (Mosquito, lavočkiny) pro letecké potřeby vyhovovalo, šlo o technologický problém, který byl ale řešitelný - samozřejmě motor na hrbu, nebo i v podvěsu (Jaky) pod trupem takovým řešením být nemohlo. Jistě, éro by prošlo kompletní rekonstrukcí - nebylo by to v dějinách prvně.
J.T.C
desátník
desátník
Příspěvky: 41
Registrován: 19/3/2006, 15:32
Bydliště: Ostravsko

Příspěvek od J.T.C »

Hmmmm......vezmeme li v uvahu,že v té době byl proudový pohon a jeho efekty ještě v plenkach,tak řešení na hřbetu bylo logicke,zvlašť když počitali že by stím litali Hj,tak to mělo zabranit poškozeni motoru při nouzových přistáních nebo poškozenem podvozku.A pomineme li material,jehož kvalita byla diky chaosu a nedostatku surovin proměnliva,tak jediny manévr co nemohl dělat byl ostré zatáčky,což jako stihačku tedy he 162 dost omezovalo.jinak tedy na to jak rychle vznikl,to byl docela slušny letoun,ale ta myšlenka s Hj po pár cvičných letech na kluzácich byla velka utopie.
Vím že nic nevím a to je vše co vím,
Uživatelský avatar
Mikhassel.Dralno
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 191
Registrován: 6/2/2006, 21:04

Příspěvek od Mikhassel.Dralno »

O Spatzovi (a letadlech Luftwaffe) mám poměrně dost knih a ty si YAMATO první koho slyším tvrdit, že byl Spatz špatný letoun. Samozřejmě že pilotáž nebyla nijak jednoduchá, takže Volksjagerové by se určitě nekonali, ale mé informace o tech. výkonech letadla (kniha LETADLA LUFTWAFFE 1939-1945) zní:

max. rychlost: 890km/h u země, 905km/h ve výšce 6000 m (to vše max. po dobu 30 sec) - tzv. zrychlený režim, při knihou uváděném normálním "motorovém" letu pak - 790km/h u země a 838km/h při vytrvalosti max. 30 minut

stoupavost: 19,2 m/sec u země (počáteční stoupavost) a 9,9m/sec ve výšce 6000

dostup: až 12 000 m

dolet: 390km u země, 975 ve výšce 11 000 m

výzbroj: He-162 A1 - dva kanony MK 108 r. 30mm s 50 náboji pro každý
He-162 A2 - dva kanony MG 151/20 r. 20mm, každý se 120 náboji

Takže mi rozhodně nepřijde Spatz He-162 jako špatné letadlo, kromě toho jej piloti RAF poměrně dobře hodnotili a kdyby jej německo vyvinulo dřív a mohlo včas odstranit "dětské nemoce", tak by byl patrně vedle dražšího Me-262 (ale i lepšího) druhým silným nepřítelem bombardérů RAF a USAF. Ale co by kdyby...že?
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Tak to jsi toho moc nepřečetl, když jsem první.

Tobě přijde dřevěná proudová stíhačka v pořádku? Už jen to samo o sobě ukazuje na kvalitu...a vrozená dětská nemoc se těžko odstraňuje.

Samotná koncepce lehčí (v porovnání s Me 262) jednomotorové proudové stíhačky jistě byla správná, ale ta realizace...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

tohle jsou simulatorovy a knizni parametry...maximalni rychlost...stoupavost...dive speed...rollrate... :roll:
letadlo mohlo mit krasnou maximalni rychlost, ale v ty maximalni rychlosti se treba chovalo tak, ze by 9 z 10ti pilotu zabilo, to samy v divu, letadlo mohlo mit senzacni rollrate, ale dokazalo ho vyuzit par pilotu ze 100, zbytek se bal, letadlo mohlo litat jako cert, ale co mu to bylo platny, kdyz se zavrenym chladicem mohlo letet 2 minuty a pak div nezacalo horet....

knihy... je treba vicero zdroju a kombinovat...

letadlo mohlo mit nadherny parametry, ale pokud je dokazalo vyuzit jen par procent, ne-li promile pilotu z celkovyho poctu, bylo to letadlo na houby, armada si vazi expertu a skvelych pilotu, ale ti valku nevyhravaji, valku vyhravaji prumerni piloti, kterych je nejvice a tem je treba prizpusobit letoun...
YAMATO píše:Samotná koncepce lehčí (v porovnání s Me 262) jednomotorové proudové stíhačky jistě byla správná, ale ta realizace...
realizace byla naprosto normalni...to znamena, ze pokud by na to letadlo bylo tolik casu, jako na jine, byl by to dobrej letoun...ale cas nebyl...bohudik
válka je vůl
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

No, ono zas tak zoufale špatně vyřešené nebylo, v tom i souhlasím. Pohonná jednotka se dala dobře vyměňovat a případně i vylepšovat na lepší typy, materiál byl dostupný (na což se muselo koukat, bohužel pro vývojáře)...atd.
btw:A ten vývoj byl podstatně delší, než uváděný jeden týden.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

spatny bylo hlavne to, ze s tim chteli nechat litat lidi, kteri v podstate vubec litat neumeli a pritom (prej) bylo tohle letadlo daleko vetsi bestie na pilotaz, nez me262 atd...
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“